İletişim (İng.communication) sözcüğünün latince kökeni (comminical) paylaşmak anlamına gelir. Bir gülümseme, neşeyi paylaşır; “seni gördüğüm için mutluyum” mesajını verir. Bu da bir iletişim türüdür. Bu yazımızda iletişim hakkında kitabi bilgiler verme yerine pratik bilgiler ve davranış kuralları nelerdir onu konucucağız.İletişimin temelinde en az iki kişinin birbirleriyle olan olumlu veya olumsuz, sözel veya sözel olmayan karşılıklı etkileşimle düşüncelerini değiştirme sürecidir.
Sektörümüzde (ÖZEL GÜVENLİK) belli bir hiyerarşik düzen olduğu ast ve üst iletişimi, projemizde amir ve müdürlerle olan iletişim, çalışma arkadaşlarımızla olan iletişim, gelen müşteri ve misafirlerle olan iletişim, hata kendi iç iletişimiz ne kadar sağlam olursa yaptığımız işten o kadar mutlu olur ve başarıya kavuşmak bu kadarda kolay olur.
İletişimde temel bazı kurallar vardır. Bunların en başata geleni
SABIRLI OLMAK Karşılıklı iletişim esnasında ilk konuşan sözünü bitirmeden konuşmaya başlamayın, sakin ve konunun anlaşarak haledileceği izlenimini verin. Problem veya konunu çözümü hakkında
BELİRSİZLİKLERDEN KAÇININ eğer teşhisi doğru koya biliyorsanız sorunu yüzde seksen çözmüş sayılırsınız. Belirsizlik işleri daha çıkmaz yapa bilir. Bu yüzden konu tartışmadan önce sorunu ne olduğunu kesin hatlarıyla karşınızdaki kişi veya kişilere hissettirin. Bireylerin anlaya bileceği şekilde konuşun, herkesin eğitim düzeyi ve kültürel alt yapısı bir değil bir kişiyle veya grupla konuşurken ANLAYA BİLECEKLERİ SÖZCÜKLERİ seçin düşünerek veya önceden hazırlanmış metin veya notlarınızı kulanın. Eğer iletişim esnasında karşınızdaki birey veya topluluğu kıracak söz ve hareketlerde bulunduysanız ve daha sonra farkına vardıysanız GÖNÜL ALMAKTAN KORKMAYIN. Olaylar karşısında SİNİRLERİNİZE HAKİM OLUN ’’Öfkeyle kalkan zararla oturur’’ Olay iyice inceleyip karar vermeniz sizin hata yapmanızı engeller. Kişisel iletişimde bireyler arasında samimiyet ve yakınlık duygusu artıkça yapılan bazı hareket ve davranışlar hoş görülü karşılanmaya başlar, herkesin yaptığı bu hata bireylerin bu samimiyet içersinde düşünmeden yapmış oldukları ŞAKALARDIR. Şaka yapa cağınız zamanı iyi düşünün ve karar verin. İletişim esnasında vereceğiniz bilgi ve tecrübe konusunu en ince ayrıntılarına kadar iyi etüt edinKONUNUN HAKİMİ olun. Bu bağlı olarak SORULARI KESİNLİKLE CEVAPSIZ BIRAKMAYIN eğer bir konu hakkında bilgi düzeyiniz yeterli değilse konun uzmanıyla görüşeceğinizi ve en kısa zamanda geri dönüş yapacağınız muhakkak söyleyin.
Konuşma ( İLETİŞİM ) esnasında AYRINTILARI HATIRLAMAdan söze başlamayın ve konuyla ilgili olduğunuz belirten bazı davranışlar sergileye bilirsiniz bunlar, kişinin isimi veya nerede çalıştığı söyleyerek işe başlaya bilirsiniz. Bu size konuyla ilgili vakit kazandırır ve ayrıntıları hatırlayarak savunacağınız görüşleri sağlamlaştıra bilirsiniz. Konuşma esnasında Karşınızdaki Kişilerin Tepkileri ölçün sakin mi, Karalı mı, Soğukkanlı mı vb. TEPKİLERE DİKKAT edin ve DÜŞÜNMEDEN KONUŞMAYIN konuşma sırasında kişiler koşullu şartlanmayla duymak istediklerini duyarlar. Siz doğru söyleseniz bile algıyı kapatarak iletişimi engellene bilirler.
Karşınızdaki kişi gelen öneri ve ya teklifleri muhakkak değerlendirin, unutmayın yapılan her işte veya düşüncede bir emek vardır. Bu emeği göz ardı etmeyin bir gün gelir bu fikirler işinize yaraya bilir. Fikir ve düşünceleri ret ederek BİREYLERİN HEVESLERİNİ KIRMAYIN. Buna bağlı olarak eleştiri bulunurken empati yapmayı utmayın ve GEREKSİZ ELEŞTİRLERDEN KAÇININ. Konuşmanız esnasında OLUMLU BİR SES TONUYLA KONUŞUN, konuşunken kararlı olun ve sert olmamaya dikkat edin. Üstlerinize karşı SÜREKLİ DERT YANAN BİRİ OLMAYIN problem çıkmışsa inisiyatif kullanma hakkınızı kullanın tabii ki size verilen sorumluluk içersinde. Üstlerinize veya Müşterilere karşı GÖRÜŞLERİNİZİ ZORLA KABUL ETTİRMEYE ÇALIŞMAYIN Eğer haklıysanız zaman içersinde zaten size geri dönüşüm olacak ve konu hakkında görüşleriniz değerlendirecektir. Kuralara belli bir yaşam standardının oluşması için konulmuş yazılı ve yazısız hareket ve davranış biçimleridir. İnsanlara tarafından konulan kurallar bazen olayın akışına ve özelliğine göre esnetilmesi veya kaldırılması gerekir, yani konulan kural ve davranışlarda da ESNEK OLUNMALI
İletişim esnasında bazı davranış alışkanlıları kazanmamız gerek bunlardan başlıca olanları şunlardır. Konuşma sırasında HERKESİ KONUŞMAYA KATMAK iletişimde en önemli olan ortak akıl fikrini ön planda tutmak için herkesin görüşlerini almamız şarttır. Bireyleri dinlerken göz göze olmanız ve konuşulanları dikkatli bir şekilde dinlemek ve başka işlerle meşgul olmamak karşınızdaki kişinin anlattığı konuya ve kişiye değer verdiğinizi gösterir.
Konuşama esnasında aynı sözcükleri ve konuyu tekrar etmeyin ve karşınızdaki kişinin konuşması sırasında cümlelerini tamamlamayın. Ne zaman konuşacağınızı ve susacağınızı bilin.Konuşmalarınız sırasın da net ve tatlı sert konuşarak sözünüzü güçlü bir tonla bitirin. Konuşmalarınız sırasında başkalarını kötülemeyin ve açıklayıcı ibarelerden kaçının. Herkesin anlayabileceği bir dilde basit ve etkili cümleler kulanın. Hiçbir zaman karşınızdaki kişinin ne yapacağı konusunda meraklı olmayın.
İletişim yüz yüzü ve çeşitli araçlarla olduğunu hepimiz bilmekteyiz. Günümüzde en çok kullandığımız iletişim aracı telefonlardır. En çok hata yaptığımız konuda telefona konuşulurken yaptığımız hatalardır. Telefonu açtığımız zaman ilk önce yapa cağımız iş KENDİMİZİ TANITMAK tır. İlk söylememiz gerek Güvenlik Görevlisi Ahmet veya Güvenlik Görevlisi ve isminizi söyleyerek karşıdaki kişinin ne dediğini dikkatli bir şekilde dinlemektir. Eğer karşıdaki kişi size bir şeyler söylüyor ve talimatlar veriyorsa mutlaka not alın. Eğer konuşma uzun sürüyorsa karşınızdakini dinlediğinizi belli edecek olumlu sözcükler söyleyin. Telefonda konuşurken bir şey yiyip içmeyin. Eğer tel siz açmışsanız kendinizi tanıttıktan sonra telefon etme nedeninizi belirtin. Sesinizin tonunu ne yüksek nede alçak bir ses tonuyla konuşun.
İletişim esnasında not tutma veya rutin yazılı evrakları yazarken şunlara dikkat ederiz. Yazıyı yazarken okunaklı ve temiz bir şekilde yazın. Ağdalı sözcükler kullanmayın net ve anlaşılır olsun. Kötü haberleri yumuşak bir dilde yazın argodan kaçının. Aynı şeyleri sürekli tekrarlamayın. Adları, unvanları ve Baş Harfleri doğru kullanmaya özel gösterin. Yazdığın bir cümlenin hatalı olduğunu düşünüyorsanız sakın silmeyin altına doğrusunu yazın ve paraf atın. Resmi evrakların kullanma talimatlarını harfiyen okuyun
Özel güvenlik görevlisi olarak ilk işimiz karşılama ve yönlendirme hizmetidir. Kalabalık ortamlarda yapılan hizmetlerde göz önünde olduğumuz bir gerçek bu yüzdendir ki nezaket kurallarını çok iyi bilmemiz gerekir. Size bir şey söylenmediği sürece öğüt veya tavsiyede bulunmayın. İş esnasında yaptığınız görevden sürekli yakınıp durmayın. Çalıştığınız birimde ve görevde hiçbir zaman gereksiz yere zıtlıklar yaratmayın. Mümkün olduğunca etrafınıza adil davranın. Her zaman Bir olay karşısında sözcü olarak görev üstlenmeyin, üzerinize vazife olmayan hiçbir işe karışmayın. Görev esnasında espri yapmayın. Size danışıldığında danışan kişileri terslemeyin siz konuya vakıf olabilirsiniz ve size basit gelebilir ama karşınızdaki insanların en basit sorularına bile cevap vermeye üşenmeyin. Eğer ön yargılarınız varsa kesinlikle ön yargılarınızı açığa vurmayın. Kesinlikle yalan söylemeyin ve abartılı konular konuşmayın. Birimizde ve bölgenizde her işe burnunuzu sokmayın. Hiçbir zaman Üstünlük sağlama çalışmayın.
İş olarak herkesin ’’ne var bu işte sabahtan akşama kadar bekliyorsunuz’’ dediği ama insanlarla uğraşmanın zor olduğu bir dönemde Özel Güvenlik Görevlisi Olarak Yeni İşe başlayacak olan arkadaşlara ve çalışanlara son söz olarak DİNLEMESİNİ BİLİN diyorum.
Saygılarımla
Kürşat Buğra KARAOĞLAN
Özel Güvenlik Görevlisi
Beden Eğitmi ve Spor Öğretmeni
kbkaraoglan@hotmail.com
Yorumlar
Yorum Gönder