Kalabalık projelerde işin stresi ve kişisel bazı sebepler den dolayı akla hayale gelmedik basit tartışmalardan problemler oluşmaktadır. Bu problemlerin temeli;
Statü farklılıkları
Yöneticilik tarzlarındaki farklılık
Çıkar farklılıkları
Kişilik farklılıkları
Güç mücadelesi dir.
Çoğunlukla bu problemler İşin işleyişi ve müşteriye karşı olan sorumluluklarımızdan ya görev yeri değişikliğiyle yâda personeli işten çıkartmayla çözülüyor. Projelerde oluşan sıkıntıları ve problemleri nasıl çözüle bileceğini ve izlenmesi gereken yolun hangileri olduğu konusunda temel konuları ele alacağız.
Öncelikle projelerde oluşan aksaklık ve sorunların yöneticiye doğru ve dürüst bir şekilde anlatılması ve raporlanması gerek. Bunun için söylenti ve yüzeysel açıklamalar yapmaktan kaçınılmalıdır. Problemleri önceden fark edebilmek bir proje yöneticisi için de çok önemlidir. Bu yüzdendir ki proje sorumlusu rutin zamanlarda projeyi ziyaret etmeli ve en azından belli aralıklarla proje sorumlularıyla toplantılar yapmalıdır.
Sorun olan konunun tek taraflı olarak dinlenmemesi her iki tarafın hatta konuyla alakalı olmasa bile diğer kişilerin konu hakkında görüşleri de istene bilir. Bu yüzden problem her açıdan iyice tanımlanmış olmalıdır. Her açıdan ele alınarak, olayların tamamının ayrıntılı bir şekilde incelenmesi gereklidir. Neyin olduğunu, neyin olmadığını bilmek önemlidir. Ve şu Sorulara cevap alınmalıdır.
*Olay ne? / Olay nasıl oluştu?
* Ne değişti / değişmedi?
* Kiminle ilgili / ilgili değil?
* Ne zaman oldu / olmadı?
Projeler de oluşan problemlerin Sebenlerini şu yolla bula biliriz. Genellikle sorunu olan kişinin kabul ettiği amaçlara ulaşılabilmesi için gerekli kaynaklara sahip bulunduğundun emin olmak gerekir. Böylece, aşağıdaki gibi beş aşamalı bir model elde ederiz.
Dinleme
Araştırma
Amaç saptama
Destekleme
İzleme
Dinleme: Yönetici durumu sorunu olan kişinin bakış açısından görebilmek için onu dinler.
Araştırma: Yönetici ile sorunu olan kişi bu surunun gerçek doğasını anlamak için neyin değiştirilmesi gerektiğini saptamak üzere sorunu araştırırlar.
Amaç Saptama: Bu değişikliği gerçekleştirebileceğine inandıkları somut ve ölçülebilir amaçlar üzerinde anlaşırlar.
Destekleme: Sorunu olan kişinin saptanan amaçlara ulaşabilmesi için gereksinim duyduğu destekler sağlanır-ek eğitim gibi.
İzleme: Amaçlara ulaşılıp ulaşılmadığını ve sorunun çözülüp çözülmediğini anlamak için, sürecin nasıl geliştiği izlenir.
Yöntem sorunlara çözüm bulunmasında yöneticiden çok sorunu olan kişiye ağırlık verdiğinden, elemanlar çabucak, kimsenin kendilerini kaşıkla besleyemeyeceğini öğreneceklerdir. Kendi karar ve eylemlerinin sorumluluğunu kendileri taşımak zorundadırlar. Böylece elemanlar gelişir, onların omuzlarındaki yönetici de giderek yükselir.
DAADİ sistematik olma ve süreç içinde geri besleme sağlama kriterlerini karşılar. Yöntem yapay yâda insanlık dışı değildir, çünkü onu kullanan insanın kişiliğinin can vereceği bir iskeletten başka bir şey değildir.
Model, katı olmak şöyle dursun, yöneticiye nerede olduğunu göstereceği için, ona çok daha büyük bir özgürlük tanır. Ortaya çıkabilecek ikincil sorunların da gerektiği gibi ele alınmasını ve her aşamanın başarıyla tamamlanıp tamamlanmadığının kontrol edilmesini sağlar.
Derleyen
Kürşat buğra KARAOĞLAN
Özel Güvenlik Görevlisi
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni
Kaynak SORUN ÇÖZME TEKNİĞİ Yazar : Quentin de la BEDOYERE

Yorumlar
Yorum Gönder